آسیب در اثاث کشی
توجه به آسیب ها در اسباب کشی منزل
اردیبهشت ۳, ۱۳۹۸
برنامه ریزی برای اسباب کشی
برنامه زمان بندی تا شروع اسباب کشی
اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۸

اسباب کشی وسایل منزل

به طور معمول هر گاه از اسباب کشی صحبت می شود ، دو حس متفاوت بوجود می آید که یکی لذت بخش و دیگری سرشار از استرس و اضطراب است. حس لذت بخش این است که به احتمال زیاد دلیل اسباب کشی مربوط می شود به یک پیشنهاد شغلی مناسب در یک شهر دیگر و یا پیدا کردن یک آپارتمان زیبایی در یک منطقه دیگر و یا اینکه خانه ی رویاهایتان را خریده آید و می خواهید به آنجا نقل مکان کنید ، اما حس استرس زا مربوط می شود به اقداماتی که باید برای این نقل مکان انجام گیرد. بیشتر اوقات دل نگرانی بابت جمع آوری و بسته بندی اثاثیه ، جابجایی و چیدمان آنها در منزل جدید شیرینی حس اولیه را کم می کند.

بیشتر ما استرس و اضطراب مربوط به اسباب کشی را تجربه کرده ایم و می دانیم چقدر کار سختی است. البته براحتی و با در دستور کار قرار دادن راه حل های موجود میتوان استرس های ناشی اسباب کشی را تحت کنترل درآورد. در ادامه چند راه حل ارائه می شود تا به کمک آنها بتوانیم استرس مربوط به اسباب کشی را مدیریت کرده و با بکار گرفتن آنها تا حد زیادی از اضطراب خود کاسته تا در زمان جمع آوری و بسته بندی وسایل ، در زمان جابجایی و حمل بار و پس از ورود به منزل جدید براحتی به کارها سرو سامان بدهیم.

اسباب کشی وسایل منزل

۱) مرتب کردن وسایل

توجه داشته باشید که شلوغی و ریخت و پاش وسایل خود یکی از عوامل مهم در ایجاد استرس می باشد. بنابراین سعی کنید که تا پیش از آغاز کار بسته بندی و پروسه حمل بار تمام وسایل اضافه را که هیچ کاربردی ندارند و تنها فضا را اشغال کرده اند را دور بیندازید . اگر لباس های قدیمی و سالمی دارید که دیگر به آنها نیاز ندارید می توانید آنها را به مراکز خیریه اهدا نمایید.

برای رهایی از وسایل اضافه می توان مطابق سه روش زیر عمل کرد :

–فروش وسایل ارزشمندی که به آنها نیاز ندارید

– اهدا کردن لوازم قدیمی ولی سالم که قابل استفاده هستند

– دور ریختن وسایل غیرقابل استفاده آخرین روش می باشد

با استفاده از این سه روش می توان به وسایل نظم و ترتیب بخشید و آنها را مرتب کرد . این مرتب کردن وسایل یکی از مراحل مهم در اسباب کشی می باشد، که به کاهش مقدار قابل توجهی از استرس های شما می انجامد و یک راحتی خیال را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

مرتب کردن وسایل

۲) خالی کردن وقت خود برای اسباب کشی

اختصاص دادن کامل یک بازه زمانی برای اسباب کشی بهترین راهکاری است که باعث می شود بتوان بر اضطراب و استرس ناشی از اسباب کشی وبسته بندی اثاثیه منزل غلبه نمود و بتوان با تمرکز بیشتری کارهای مربوط به حمل و جابجایی وسایل و فرآیند اسباب کشی را انجام داد. اگر برای دوستان و آشنایان شما مقدور است می توانید نگهداری از فرزندان خردسال خود را به آنها بسپارید ، سعی کنید که از محل کار خود یک روز مرخصی بگیرید و یا در صورت امکان برای تمام آخر هفته وقت خود را کاملا خالی کنید . با اختصاص دادن زمان کافی می توانید با تمرکز بیشتر کارهای مربوط به بسته بندی وسایل را به پایان برسانید و علاوه بر آن راندمان کاری شما بسیار بیشتر خواهد بود و می توانید بدون استرس کمبود زمان به کارهایتان سرو سامان بدهید .

خالی کردن وقت خود برای اسباب کشی

۳) مدیریت زمان و برنامه ریزی برای اسباب کشی و تحویل منزل

یک موضوع استرس زا که بسیاری از اعمال ما را تحت تاثیر قرار می دهد این است که بدانیم طبق قرار قبلی باید راس ساعت ۸ صبح کار حمل و جابجایی وسایل و به طور کلی اسباب کشی را شروع کرده تا راس ساعت ۱۲ ظهر تحویل منزل قبلی را انجام شود.

با اختصاص دادن یک محدوده زمانی به این کار می توان از بروز اینچنین استرس و اضطراب هایی جلوگیری نمود. البته امکان دارد که مجبور شوید تا برای دو هفته یا یک ماه اجاره اضافی پرداخت کنید ولی این کار موجب می شود که بهترین استفاده را از زمان داشته باشید. بعلاوه کاهش قابل توجه استرس های ناشی از حمل و جابجایی وسایل را باید به مزیت های این کار اضافه نمود.

۴) قرار دادن لوازم با ارزش و مدارک خود را در مکان مطمئن

اگر نمی خواهید پس از پایان اسباب کشی بخاطر گم کردن بعضی از وسایل باارزش خود دچار استرس و سردرگمی شوید ،حتما آنها را در جای مطمئنی قرار دهید . بطور معمول گم کردن وسایل باارزشی همچون حلقه ازدواج، پاسپورت، سندهای املاک و .. بیش از دیگر مسائل مربوط به روند اسباب کشی روی شما تاثیر گذار خواهد بود و شما را مضطرب خواهد کرد.

بنابراین حتما از جایگاه امن لوازم با ارزش خود اطمینان حاصل کنید. استفاده از کیف های کمری که به دور کمر قفل می شوند و دارای فضای نسبتا خوبی نیز هستند می توانند به شما برای محافظت از وسایل با ارزش کمک کنند، و یا می توان آنها را داخل کیف دستی خود قرار دهید و حتی می توانید با سپردنشان به صندوق امانات بانک خیال خود را از هر جهت راحت کنید.

قرار دادن لوازم با ارزش و مدارک خود را در مکان مطمئن

۵) مشخص کردن برنامه کاری و زمانی

داشتن یک برنامه زمانی و کاری مهمترین اصل در انجام یک اسباب کشی اصولی است . فراموش نکنید که هرگز بدون برنامه دست به جمع آوری و بسته بندی وسایل خود نزنید . بسته بندی اتاق به اتاق یکی از تاثیر گذار ترین روش های بسته بندی می باشد . به عنوان مثال می توان ابتدا تمام وسایل اتاق پذیرایی را بسته بندی و جمع آوری نموده سپس به نوبت کار اتاق های خواب ها را انجام بدهید.

در نظر گرفتن یک کیف یا کوله پشتی برای هر کدام از افراد خانواده که بتوانند وسایل ضروری مثل لباس زیر تمیز، حوله، جوراب،مسواک و.. را درون آن قرار دهند . به این ترتیب پس از رسیدن به منزل جدید هیچ گونه نگران بابت پیدا کردن لوازم ضروری مورد نیاز افراد در بین انبوه کارتن ها نخواهید داشت. ابتدا یک کیف از لوازم ضروری آماده کرده و سپس کار قراردادن وسایل در کارتن ها را آغاز کنید.

با توجه به اینکه کارتن مربوط به کدام اتاق است و محتویات داخل آن کار برچسب گذاری را به صورت واضح و مشخص انجام دهید . با برچسب گذاری جعبه ها بعد از اتمام پروسه باربری و در زمان انتقال وسایل به داخل منزل ، کاملا مشخص است که هر جعبه مربوط به کدام قسمت منزل است . مثلا وقتی روی کارتن نوشته شده – اتاق خواب – آشپزخانه و… باید آن در این جایگاه مشخص شده قرار داد.

۶) تهیه جعبه بسته بندی مناسب

برای تهیه کارتن مناسب اسباب کشی می توان چند هفته پیش از آغاز اسباب کشی با فروشگاه های ارائه دهنده لوازم اسباب کشی تماس حاصل نمود و متناسب با نوع وسایل موجود در منزل و اندازه ی آنها جعبه ها را در ابعاد و سایز بندی مختلف سفارش داد. به این ترتیب می توان به راحتی و بدون هیچ استرس و فشار عصبی به مرور زمان و در طول چند هفته وسایل را که می دانید در این مدت به آنها نیاز نخواهید داشت را جمع آوری و بسته بندی نمایید.

تهیه جعبه بسته بندی مناسب

۷) تقسیم کردن وظایف

در صورتی که برایتان مقدور است همه یا قسمتی از فرایند حمل بار و جابجایی خود را به یک شرکت اسباب کشی که در این زمینه تخصص دارد ، واگذار کنید. سپردن کار جابجایی وسایل به این شرکت ها بهترین روش برای کاهش استرس مربوط به اسباب کشی است. برای این کار باید یک هفته قبل از تاریخ اسباب کشی خود با شرکت مربوطه تماس گرفته تا کارشناسان مربوطه به شما را راهنمایی کنند. این شرکت ها بر اساس شرایط زمانی مشخص شده از طرف شما نسبت به تدوین برنامه زمانی ، جمع آوری و بسته بندی وسایل ، حمل و جابه جایی اثاثیه به محل جدید و دیگر مراحل اسباب کشی اقدام می نمایند و بر اجرای درست تمام مراحل بطور کامل مدیریت خواهند نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*